Skocz do zawartości
P4nch0

Obawa przed ujawnieniem swojego pomysłu

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

Przeglądając bloga zaprzyjaźnionego z forum - projektowanie-gier.pl, natknąłem się na ciekawy wpis odnośnie obawy młodych projektantów przed udostępnianiem i omawianiem swojego pomysłu na grę. Przyznam szczerze, że sam miałem wątpliwości przed ujawnianiem się z moim pomysłem w obawie przed tym, że ktoś wykorzysta i zrobi go przede mną.

Przeczytajcie i opowiedzcie jak to było u Was :)

projektowanie-gier.pl/?p=1208

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jakoś chyba nigdy nie miałem takiej obawy, że ktoś może ukraść mój pomysł.

Większość pomysłów, które wymyślamy nie jest wcale czymś nowym i nie powinniśmy się bać, że ktoś wykorzysta taki pomysł przed nami. Naprawdę bardzo trudno wymyślić coś zupełnie nowego. Zazwyczaj większość elementów gier opiera się na podobnych schematach, które są cały czas modyfikowane i udoskonalane.

Nie raz słychać było o produkcjach, które pokazywały coś nowego, a później okazywało się, że xx lat temu było już coś podobnego. I to też nie tyczy się jedynie gier, ale również innych dziedzin.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ja swoje pomysły umieszczam na blogu, tam dostępne są dla wszystkich :)

Sam pomysł jest niewiele wart. Szczególnie jeśli jest marnie opisany, jak to zazwyczaj spotyka się w internetach. 

Nawet Minecraft nie był czymś szczególnie innowacyjnym, ale użył w idealny sposób elementów, które już wcześniej istniały.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli nasz pomysł będzie opisany jako jakaś bajeczka, opowiadanko na podstawie którego ktoś potem tworzy grę to każdy twórca teoretycznie może to zinterpretować w inny sposób i kilka gier oparte o tą samą bajkę będzie wyglądało zupełnie inaczej - z racji ogromnego poziomu abstrakcji.

Jeśli publikujemy coś bardziej szczegółowego, taki pomysł-projekt to wg mnie dobrze jest dodać do tego jakąś licencję, która zabrania wykorzystywania danego materiału - tylko tak informacyjnie. Bo jest coś takiego jak prawo autorskie - tego nikt nigdy nam nie zabierze. Książki o Harrym Potterze leżą sobie na półkach w księgarniach, nie oznacza to jednak, że jakiś zespół gamedevów może ją sobie kupić i na jej podstawie zrobić grę. Tu już potrzebuje licencji od autora i/lub wydawcy. Tak samo więc będzie z naszym projektem, nawet takim na prawdę szczegółowym.

Jedyne zagrożenie to takie, że ktoś z naszego pomysłu wyłuska 'to coś', co czyni go szczególnym i opakuje to w swój własny projekt, świat, napisze do tego własną historię czy inną bajkę. Reasumując - spokojnie, nie ma się czym podniecać.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Według mnie nie warto się tym przejmować. Szczególnie, że duże studia się tym również nie przejmują. Jeżeli opiszesz coś w internecie jako pierwszy to będzie to własność intelektualna, która była ogłoszona publicznie więc Ciebie nikt o plagiat nie oskarży jakby coś :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się


  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.

×